آنچه درباره محلی سازی نمی دانستید

 

 

ترجمه: رزیتا زبیری

گاهی ممکن است درک مفاهیم ساده دشوار باشد. محلی سازی از این قائده مستثنی نیست. هدف از این راهنما کمک به شما است تا بهتر درک کنید که محلی سازی چیست و چرا استفاده از یک ارائه دهنده خدمات زبانی (LSP) می تواند در تجارت و کسب و کار شما تغییرات زیادی ایجاد کند.

ترجمه + دانش و اگاهی از فرهنگ محلی = محلی سازی

اگرچه مفاهیم ترجمه و محلی سازی معمولاً در بافت یکسانی استفاده می‌شوند، اما این دو مفهوم در واقع یکسان نیستند. به عبارت ساده محلی سازی علاوه بر ترجمه کلمات ، تمام جوانب محصول یا خدمات را برای تأمین نیازهای یک بازار خارجی آماده می کند. زمانی که محصول یا خدمات محلی سازی می‌شوند، متن مبدأ با تمرکز بر فرهنگ و معناشناسی زبانشناسی به معادل زبانی آن متن تبدیل می شود، و محصول را خصوصاً برای بازار مقصد آماده می‌کند.

ترجمه ماشینی: آیا ترجمه ماشینی جایگزین ارزان تری است؟

با کمک ترجمه ماشینی (MT) شرکت ها قادر به برطرف کردن خلأ ارتباطی چندزبانه خود در  بازارهای جهانی هستند. درحالیکه افراد مترجم قادرند ترجمه هایی با سطح درستی 99 درصد ارائه کنند،  سطح درستی ترجمه ماشینی تنها می تواند به 70 درصد برسد. اگرچه ابزار ترجمه ماشینی یک جایگزین ارزان تر و سریع تر است، بعید است یک ترجمه کاملاً درست را تولید کند، و قطعاً قادر به تولید متن مناسبی برای بازارهای بین المللی نیست. ترجمه تنها قدم کوچکی در روند محلی سازی است.  

جریان کار محلی سازی:

محلی سازی محصولات و خدمات می تواند پیچیده باشد، بنابراین از نزدیک کار کردن با ارائه دهنده خدمات زبانی این روند را تسهیل خواهد کرد و ارتباط شما را با هر مرحله از این مسیر حفظ می کند. برای روشن تر شدن این موضوع، در اینجا برخی از افراد درگیر در پروژه های محلی سازی را مطرح می کنیم.

-          مدیران پروژه: مدیران پروژه سرپرستی پروژه محلی سازی را از آغاز تا پایان بر عهده دارند. مدیران پروژه برای اطمینان از دستیابی به نتایج با تأثیرگذاری بالا و تحقق اهداف از نزدیک با متخصصان زبانی، مهندسان محلی سازی، بازبین بومی تضمین کیفیت، و متخصصین نشر رومیزی کار می کنند.

-          مهندسان نرم افزار:  نقش یک مهندس نرم افزار محلی سازی، تفکیک اجزای یک محصول و مجدداً کنار هم قرار دادن این اجزا پس از محلی سازی محتوا است. این افراد به علاوه مسئول آماده کردن یک بسته راهنما حاوی تمام فایل ها و دستورالعمل ها برای مترجم ها جهت تسهیل روند ترجمه هستند.

-          مترجمان: وظیفه مترجم برگرداندن کلمات و معانی از زبان مقصد به زبان مبدأ، با توجه به تفاوت های فرهنگی است تا رساندن موثر پیام به مخاطب مطلوب تضمین شود.

-          بازبین های بومی تضمین کیفیت: قبل از اینکه محصولات و خدمات برای یک بار توضیح و مرور به مشتریان ارائه می‌شوند، بازبین های تضمین کیفیت اطمینان می یابند که متن ترجمه شده با استانداردهای کیفی مشخصی مطابقت دارد.

-           متخصصین نشر رومیزی: نشر رومیزی، که شامل مراحل تکمیلی و طراحی محصولات و خدمات محلی سازی شده برای مرتب کردن ظاهر نهایی کار است، آخرین مرحله از یک پروژه ترجمه است. پس از پایان این مرحله، می توان پروژه را به مشتری تحویل داد.

اهمیت واژه نامه ها

همچنانکه شرکت ها از نظر جغرافیایی گسترش می یابند، اهمیت حفظ هماهنگی میان تمام پروژه‌ها و عناوین تجاری بیشتر می شود. ابزارهای زیر می توانند به کاهش ناهماهنگی‌ها و ارتقای متعارف سازی اصطلاحات برای بهبود ارتباطات درون یک سازمان کمک کنند.

-          حافظه ترجمه (TM): حافظه ترجمه (TM) یک پایگاه داده زبانی شامل بخش هایی از ترجمه‌های انسانی به هر دو زبان مبدأ و مقصد است. استفاده از حافظه ترجمه میتواند بطور قابل توجهی هزینه پروژه‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهد.

-          مدیریت واژگان: مدیریت واژگان به معنی خلق، اقتباس، اداره، و به اشتراک گذاری اصطلاحات در تمام زبانها است. هدف از مدیریت واژگان ایجاد مجموعه ای از اصطلاحات کلیدی سازمان برای تضمین ارتباط  شفاف و موثق در میان تمامی واحدهای سازمانی و حفظ دقت و انسجام در میان تمام اسناد آن سازمان است.

-          واژه نامه: یک واژه‌نامه ترجمه، فرهنگی حاوی مهمترین اصطلاحات یک سازمان همراه با تعاریف و ترجمه آنها است. هدف از به کار بردن یک  واژه نامه ترجمه کمک به رفع ابهام در ترجمه و تسریع روند محلی سازی است.

آزمودن، آزمودن، آزمودن

آزمودن محلی سازی یکی از مهمترین مراحل در روند محلی سازی است. در این مرحله، آزمونگرهای دو زبانه بومی مستقردر کشور، سازگاری محصول را با سیستم عامل های مختلف بررسی و آمادگی محصول را برای بازارهای هدف ارزیابی می کنند. اطمینان از رفع مشکلات کاربردی و زبانی قبل از بیرون دادن محصول مانع از چالش های بالقوه آتی خواهد شد. بدون این مرحله، یک LSP نمی تواند آمادگی یک محصول را برای ورود به بازار تضمین کند.

برای دسترسی آسان به بازارهای خارج از کشور، شرکت ها باید نحوه مبارزه با چالش های فرهنگی و زبانی را درک کنند. کار با یک ارائه دهنده خدمات زبانی (LSP) حرفه ای می تواند به اجتناب از مشکلات فزاینده جهانی شدن کمک کند.

 

 

پرینتایمیل